Hoe sprong mijn hart hoog op in mij…… Chuck Berry

Nog niet zo lang geleden sprak ik op Twitter een oude bekende uit de tijd dat ik samen  met wat vrienden in een beginnend  bandje speelde met de prachtige naam: the Blue Eyed Rock and Roll band. Het was op een een middelbare school in Leeuwarden, de ‘Weulnerdam’, in het jaar des Heeren 1984. Wij waren net 16 en de jongen  in kwestie droeg een gebreide trui met Chuck Berry erop. Bijzonder, want tot dan toe dacht ik de enige fan van deze Rock and Roll held te zijn.

Chuck Berry

Chuck Berry, die overigens door musibeten vaak wordt verward met ‘Lets twist again’ Chubby Checker, schreef in 1955 zijn eerste hit Maybellene. Hij is inmiddels 86 jaar maar treedt nog steeds op. In december 2012 bijvoorbeeld  in Moskou. Zelf heb ik hem 3 keer live zien spelen hoewel je dat woord spelen wel met een korreltje zout moet nemen want het meeste werk wordt door de begeleidingsband gedaan.

Ik hou ook van The Beatles, Radiohead, The Police,  Mumford and Sons, om maar eens wat te noemen, maar de muziek van de heer Berry neemt een speciale plek in. Het werkt als een soort adrenaline-injectie en ik word er heel vrolijk van. Maar genoeg geluld. Hieronder een aantal versies van zijn bekendste song en een der meest gecoverde nummers uit de popmuziek: Johnny B. Goode.

De versie uit 1958. Let ook op het ‘witte’ publiek.

15 jaar later

In 1986 samen met Julian Lennon (en Keith Richard, Robert Cray e.a.) uit de film Hail Hail Rock and Roll. (Hij werd toen 60)

Prachtige versie van Jimi Hendrix van 31-12-1969. Dit is 12 jaar na de release van het origineel. Hieraan kun je goed zien hoe stormachtig de popcultuur zich sinds 1958 had ontwikkeld.

Uit de film Back to the future. 1985.

Peter Tosh, 1983. In deze reggae versie hoorde ik het nummer voor het eerst.

Judas Priest. Hardrock voor leernichten.  🙂

Piratenversie? BOUKE – 3 december 2011 – Ahoy, Rotterdam

Een gedachte over “Hoe sprong mijn hart hoog op in mij…… Chuck Berry

Geef een reactie

