Soorten Okay / O.K. / o.k. / okee / OK / oké

De herkomst van het woord OK is niet duidelijk. Tegenwoordig wordt het o.a. gebruikt als bijwoord en bijvoegelijk naamwoord, zoals in “Die man is niet OK.” of  ” Dat is wel een okeeje gast”. Interessant is het gebruik van OK als tussenwerpsel. Je hoort in gesprekken, met name door vrouwen, op veel manieren het woord OK voorbijkomen. Graag jullie aanvulling op het onderstande rijtje. Misschien komen er op termijn nog audiobestanden bij.

  1. ‘Wat je nu vertelt is schítterend.’
  2. ‘Gôh.’
  3. ‘Wat vertel je me nou?’
  4. ‘Ik erken mijn ongelijk.’
  5. ‘Ik zeg OK maar het interesseert mij helemaal geen reet maar ik wil graag aardig blijven.’
  6. Een bedenkelijk en traag, positief geïnteresseerd ‘…oké…’ als in ‘ik hoor je, en ben aan het verwerken wat dat betekent en of ik daar een mening over heb’.
  7. Of het bevestigende ‘o.k.’, staccato, snel en pijnloos, als in ‘deal’, sterker dan het gewoon ergens mee eens zijn, meer een: goed, dit is het strijdplan en we gaan NU aan de slag.

(toevoegingen van o.a.: Ravi )

3 gedachtes over “Soorten Okay / O.K. / o.k. / okee / OK / oké

  1. Een bedenkelijk en traag, positief geïnteresseerd ‘…oké…’ als in ‘ik hoor je, en ben aan het verwerken wat dat betekent en of ik daar een mening over heb’.

    Of het bevestigende ‘o.k.’, staccato, snel en pijnloos, als in ‘deal’, sterker dan het gewoon ergens mee eens zijn, meer een: goed, dit is het strijdplan en we gaan NU aan de slag.

Geef een reactie

