De Emmaüsganger

Mijn vader stalkt me,

zeker weten,

in de winkelstraat,

drie dagen na zijn dood.

Voortbewogen door het straatrumoer,

uitverkoop, nu of nooit, een euro asteblieft,

stond hij, in een etalage, tussen jaloezieën

Zijn ogen op mij slaand,

als een strenge meester,

een blikvangende politieman,

boos noch wrok.

Sinds die dag daagt hij op en af.

Niet recht voor m’n raap,

wanneer ik lees, teken of een wedstrijd win,

maar in bibliotheken en in wanhoop,

in de schaduw op de straat,

in badkamerspiegels,

met een scheermes,

in de haarlijn op mijn hoofd,

geen teken van goed of kwaad

doodkalm.

(2007)

Geef een reactie

